Hvad sker der?

Vores Kalender

Hvis du gerne yderligere vil finde ud af hvad der sker i Aalborg Vineyard, så tag et kig i vores kalender, og bliv klogere på hvor du sætte kryds i din kalender.

Medvandring

Hvis du er interesseret i at dele tro og liv med andre, så har vi en række medvandringsgrupper, som du kan blive en del af. Skriv en mail til willer@vineyard.dk, så kan du blive en del af et medvandringsfællesskab

Bøn og Lovsang

Kom og vær med, når vi mødes til Bøn og Lovsang. Her vil der være god tid til fordybelse. Vi sætter fokus på tilbedelse og bøn, retter blikket mod Jesus og udforsker Helligånden og Hans nærvær.

Sæt kryds i kalenderen:

Søndag d. 30. Oktober kl 14.00-16.00
Søndag d. 27. November kl 14.00-16.00

Vi mødes hos Søren og Karin, Skovgårdsvej 5, 9000 Aalborg

Vineyard Velkomstmiddag

Er du nysgerrig på hvad Vineyard er for en kirke? Vil du gerne finde et fællesskab, hvor du føler dig hjemme? Drømmer du om at gøre en forskel i verden? Vil du gerne høre, hvad Aalborg vineyard drømmer om og hvordan du kan være med, så kom til velkomstmiddag.

Vi holder løbende velkomstmiddage. Send os en mail om, at du gerne vil med, så får du en invitation til næste velkomstmiddag. Mail willer@vineyard.dk

Få en forsmag på hvad Vineyard er:

15 minutter med Gud

En daglig rytme med Gud

I disse Corona tider foregår alt, hvad vi laver online. Skriv til os, hvis du vil være med i en af vores online grupper. Samtidig tror vi, at i denne tid, hvor vi bliver isoleret, så er det vigtigt med nogle rutiner, derfor vil vi gerne invitere dig til at starte en daglig rytme med Gud. VI tror, at tid med Gud er noget af det bedste, vi kan gøre for os selv og andre, så derfor har vi lavet en lille bedeguide der kan hjælpe dig i gang.

INTRO

Hvordan har du det, når du hører sætninger som:

Bøn er den kristnes åndedræt
Bøn er essensen af kristen liv
Bøn er vores vigtigste ressource
Bed uden ophør

Mange af os kan have det lidt anstrengt med bøn, fordi bøn ofte mere er blevet en pligt end en glæde og et privilegium.

Måske er det fordi bøn ofte er blevet noget vi skal gøre, så Gud vil give os noget tilbage. Eller bøn bliver noget, vi skal vise frem, så Gud synes, at vi er gode nok.

Men tænk nu hvis bøn udsprang af, at vi erfarede Guds nærvær og kærlighed i vores liv, og vores bøn kom ud af vores erfaring af, at vi er elskede børn, som gerne vil sige tak til vores Far, så ville bønnen få en anden tone og klang.

Formålet med denne lille bønneguide er:
At du må opleve, at bønnen bliver et sted, hvor du erfarer Guds godhed og nærvær fylde dig
At bøn må blive stedet, hvor du kan sætte ord på dit hjertes længsler
At vi tager tid til at råbe til Gud og bede om, at Guds rige må komme i Aalborg.

Vi har lavet en lille guide, som kan hjælpe dig til at bruge 15 minutter med Gud. Hvorfor lige 15 minutter? Der er ikke noget helligt ved 15 minutter, men vi tænker, at 15 minutter kan vi alle finde i løbet af en dag :-)

Med kraftig inspiration fra 24-7 prayer bevægelsen har vi lavet guiden ud fra bogstaverne i B.E.D.E. Vi ved godt, at det virker lidt søgt og lidt amerikansk med sådan et akronym, men ifølge flere forskere så er det bevist, at den slags bogstavlege hjælper os med at huske bedre, så nu gør vi det. Vi vil jo ikke modsige videnskaben :-)

Så de næste fire afsnit er en slags guide til dig, så du nemmere kan bruge 15 minutter med Gud hver dag.

B – Beslut dig.

At bruge tid med Gud i en travl hverdag kommer ikke af sig selv. Det er faktisk noget, som man skal beslutte sig for. Beslut dig for, at du vil tage en pause fra alt andet og rette din opmærksomhed mod Gud de næste 15 minutter. Det lyder måske fjollet, men nogle gange kan det faktisk hjælpe at sige tingene højt, så bare sig højt ud i lokalet, at nu tager jeg 15 minutter med Gud. Eller skriv det til en ven, at nu tager du de daglige 15 minutter med Gud. For nogle kan det give mening at tænde et lys for at vise, at nu starter det. Andre har brug for at gå en tur, for ellers vil deres tanker flyve alle mulige steder hen. Det vigtigste er, at du beslutter dig for, at de næste 15 minutter skal du bruge på Gud. Når du har besluttet dig og er klar, så start med at læse et skriftsted (vi har 14 forslag til dig bagerst i denne lille guide)

E – Erkend

Når du har besluttet dig for at bruge tid med Gud, så er det tid til at fokusere på Gud og erkende hans storhed og godhed og kærlighed til dig. Læs dagens tekst

Læs teksten igennem nogle gange, og lad teksten tale til dig.

Brug evt en notesbog eller din telefon og skriv ned. Der er fire gode spørgsmål, som du kan stille til dagens tekst

Hvad siger den om, hvem Gud er?
Hvad siger den om, hvem du selv er
Hvad kalder teksten dig til at gøre eller stoppe med
Er der nogen som du skal dele tekstens budskab med i dag

Her er 14 skriftsteder til dine første 14 dage med 15 minutter med Gud

Dag 1 Salme 1
Dag 2 Luk 7 36-50
Dag 3 Salme 5
Dag 4 Luk 18 9-17
Dag 5 Salme 8
Dag 6 Luk 5 17-26
Dag 7 Salme 23
Dag 8 Lys 15 11-32
Dag 9 Salm2 42
Dag 10 Mark 15 16-39
Dag 11 salme 51
Dag 12 Mat 28 1-20
Dag 13 Salm 103
Dag 14 Mark 4 1-20

Når vi bruger tid med Gud, lærer vi ganske langsomt at erkende, hvem vi selv er, og hvem Gud er. VI erkender, at Gud er Gud, og vi er blot et mennesker, selvom vi nogen gange tror, at vi nærmest selv er Gud.

Når vi i bibelen ser, hvem Gud er, så erkender vi, at vi har brug for Ham. Så brug noget tid på prise ham for hans storhed, erkend at Gud er stor og du er hans gode skaberværk. Det er på mange måder også strukturen for Fadervor. Her starter vi også med at erkende at Gud er vores far, og han er hellig og stor.

D – Del

Nu er det tid til at dele med Gud, hvad der ligger på vores hjerter.

Del det som bekymrer dig,
Del det det som du er taknemmelig for,
Læg de mennesker du holder af frem for Gud,
Del de udfordrende situationer som du synes, du befinder dig i.
Del alt det som fylder

Når du har delt alt det, som er på dit hjerte med Gud, så bed Guds vilje om at ske. For selvom vi har nogle stærke ønsker for de ting, der fylder i vores indre, så handler det ikke om, at vores vilje sker, men at Guds vilje sker.

Men Jesus har alligevel bedt os om at være meget konkrete, når vi henvender os til Gud. Så vi deler alt med Gud i håbet om, at Han vil vil gribe ind og fordi vi ved, at han vil genoprette alt en dag. Så del alt hvad der er på dit hjerte,

E – Erfar

Når du har delt alt det, som fylder.i dit hjerte, så brug de sidste par minutter til at være stille og mærke og erfare, at Gud er nær.. John WImber grundlæggeren af VIneyard sagde

“WE DON’T SEEK GOD’S POWER, WE SEEK HIS PRESENCE. HIS POWER & EVERYTHING ELSE WE NEED IS ALWAYS FOUND IN HIS PRESENCE..”.

Alt hvad vi behøver er i Guds nærvær, og vi har brug for at erfare Guds nærvær dagligt, og ofte sker det, når vi er stille og alene, for lige præcis der er vi allermest ærlige, allermest menneske, og lige præcis der, er det nemmere at erfare, at Gud er nær.

Så vær stille i et par minutter og vær opmærksom på Guds nærvær som er i dig og rundt omkring.

Go top